Alex Otterspeer

“De grootste kan 400 ton tillen”

Alex Otterspeer
Servicemonteur (EKH keurmeester)
Regio Rotterdam

Binnen het jaar dat Alex Otterspeer bij Mennens werkt, is hij al bij veel verschillende klanten over de vloer geweest. “Dat maakt het werk zo leuk”, vertelt hij. “Het ene moment werk je op de Maasvlakte en het volgende moment ben je aan de slag bij het Ministerie van Defensie of TNO. Wegens mijn specialiteit word ik vaak op pad gestuurd voor elektrische storingen aan kraaninstallaties. Kranen zijn er in allerlei soorten en maten.

De grootste die ik ooit gerepareerd heb kon een gewicht van 400 ton tillen, maar er zijn ook kranen waar klanten maar 75 kilo mee kunnen tillen. Het principe is vrijwel hetzelfde en dat zorgt ervoor dat ik storingen bijna altijd snel kan oplossen. Dat geeft een kick hoor, als je klanten snel kan helpen en zo’n groot apparaat weer aan de praat krijgt. Vaak komt het doordat ik weet waar ik het probleem moet zoeken. Als storingsmonteur ben je de expert en daar maak je klanten blij mee; het is dankbaar werk.”

Flexibele dagindeling
Voor Alex begint de dag om 7.00 uur. “Dan rijd ik naar de eerste klant van de dag. Thuis heb ik al op de mobiele portal gekeken welke klanten er op de planning staan. De planner geeft een tijdsindicatie voor iedere opdracht en daar probeer ik me aan te houden.

Maar als een klus wat ingewikkelder blijkt en daardoor langer duurt, leg ik dat uit en dan is dat meestal geen probleem. De meeste storingen worden veroorzaakt door een verouderd of defect onderdeel. Vaak heb ik zo’n onderdeel in mijn bus liggen, waardoor ik het meteen kan vervangen. Is dat niet zo? Dan geef ik het door aan de werkvoorbereiders en bestellen zij nieuwe onderdelen.”

Relaxte klanten
Waarom het werk bij Mennens zo leuk is? “Omdat je heel zelfstandig bent en de klanten relaxed zijn. Hiervoor werkte ik in de scheepselektra, dan werkte je veel gehaaster en waren klanten blij als je weer weg was. Bij de klanten van Mennens is dat niet zo. Bij hen liggen processen meestal niet stil als één kraan kapot is, bijvoorbeeld omdat men een tweede kraan in gebruik heeft. Daardoor word je hartelijk ontvangen, is het contact prettig en is er ook ruimte voor een praatje."

Wil je net als Alex bij Mennens werken? Solliciteer!